Šodien vārda dienu svin
Šodien vārda dienu svin
Brāļu Kaudzīšu romāna Mērnieku laiki 1968. gada ekranizācijā gadatirgus lūzt no lauku labumiem - alus, desām, ūdenskliņģeriem un arī izcakotām piparkūkām. Ūdenskliņģeri tajos laikos bija zināms kārums, ko gatavoja lauku saimnieces. Taču vai Vidzemē ap 1867. gadu gadatirgos varēja jau pārdot izgreznotas piparkūkas, līdzīgas tām, kādas ir nopērkamas mūsdienu gatatirgos?
Tā kā neesmu vēsturniece, tad neapgalvoju, ka mani pieņēmumi ir 100% pareizi, pat nesaktoties uz to, ka balstīju tos uz faktiem, ko man izdevās atrast.
Mērnieku laiku gadatirgū, pie noteiktas apstākļu sakritības, manuprāt, varēja pārdod izcakotas piparkūkas, jo gan piparkūku cepšana, gan rotāšana jau tajos laikos bija Latvijā zināma. Tā pirms kāda laika ienākusi no Vācijas un Zviedrijas. Ja gadatirgus būtu norisinājies Jelgavā vai Rīgā, ar diezgan lielu pārliecību varētu teikt, ka šādas piparkūkas tiešām tirgū bijušas. Taču šaubos, ka tās pārdošanai cepa lauku saimnieces. Ja uz šādu gadatirgu ar savu preci atvestu kāda ceptuve, piemēram, tajos laikos slavenā Zīslaka ceptuve Jelgavā, tad gan. Lai gan atkal jāšaubās, vai tā dotos uz tik maza miesta gadatirgu, jo aktīvi tirgojās turpat Jelgavā un Rīgā.
Jelgavā 19.gs otrā pusē atvērās J. Zīslaka ceptuve,
kurā pēc Ģ.Eliasa Jelgavas Vēstures un mākslas muzeja
materiāliem, tika ceptas tuvākā un tālākā apkārtnē populāras piparkūkas. J. Zīslaka ceptuvei bija arī
filiāle
Rīgā Vaļņu ielā 17. Sākumā ceptuve piederējusi diviem brāļiem, pēc tam – vācietim E.Lindholmam.
Atradu, ka Jelgavā no 1850. gada tiešām dzīvoja Zīslaks, tikai Eduards, tiem laikiem pazīstams grāmatu izdevējs. Vai viņš bija viens no brāļiem, kam piederēja ceptuve vai radinieks vai tikai uzvārda brālis, nezinu.
No Ģ.Eliasa Jelgavas Vēstures un mākslas muzeja informācijas:
Arī lielajos gadatirgos Jelgavā neiztika bez slavenajām Zīslaka piparkūkām un gardajiem kliņģeriem. Citā rindā Jelgavas maiznieki smukās, vakarā aizslēdzamās būdiņās pārdeva visvisādu sugu piparkūkas, sākot ar maziem “piparriekstiem” un beidzot ar lielām, raibām spožām piparkūku sirdīm, jātniekiem, puišiem, meitām, zirgiem utt. Cik mākslīgi bija izgatavotas slavenās Zīslaka piparkūkas, cik gardi viņa kliņģeri! Tāli pāri Jelgavas robežām – visā Baltijā, pat visā cariskā Krievijā bija iecienītas Zīslaka “Jelgavas piparkūkas”. Kad vakaros lampas un vēlāk spuldzes apgaismoja Miķeļa vai Māras tirgu, no tā nāca tik burvīgas skaņas un smaržas, kādas vēlāk esmu jutusi tikai, nakti Venēcijā iebraucot. Kādu laiku mēs dzīvojām iepretī tirgus laukumam, un tādos vakaros nevarēja noturēties mājās (pēc Prāvesta Jāņa Reinharda (1860-1944), Elzas Stērstes (1888-1906), Aleksandra Strekāvina (1889-1971) atmiņām).
Pirmajā latviski izdotajā 1895. gada
pavārgrāmatā
kā 352. recepte ievietota Glazierēšana. Tā ir pamācība, kā
gatavot
olbaltuma glazūru, un kā to iekrāsot ar burkānu sulu, kakao, safrānu utt. Tas nozīmē, ka teorētiski
19.gs vidū
Latvijā jau pazina piparkūku rotāšanu.
Vācijā piparkūkas pārdeva gadatirgos jau kopš
15 gs
un ne tikai uz Ziemassvētkiem, bet arī uz Lieldienām un
citos svētkos. Zviedrijā,
savukārt, tās dekorēja un iekāra logos kā dizaina elementus. 19. gs šī māka jau bija ienākusi no
Vācijas
un
Zviedrijas arī Latvijā. Taču dārgo garšvielu dēļ piparkūkas bija dārgs prieks, ko varēja atļauties
cept
vai
iegādāties tikai turīgi ļaudis.
Piparkūku mājiņas pazīstamas no 19.gadsimta, kad tās sāka cept,
iedvesmojoties no brāļu Grimmu pasakas "Ansītis un
Grietiņa".
Par piparkūkas vīriņu jāpateicas Anglijas karalienei Elizabetei I,
kura vēlējās, lai viņas valdīšanas
laikā
uz svētkiem tiktu izgatavoti piparkūku cilvēciņi, kas tiktu dāvāti viņas viesiem. Tā radās piparkūku
vīriņš.
Piparkukas vairāk vai mazāk tomēr bija turīgo privilēģija, jo Šekspīrs reiz esot teicis: Ja man būtu
kaut tikai
viens penijs, to tērētu, lai nopirktu piparkūku.
Publicēts:21.03.2019